İmplant Nedir?

Sağlıklı, yetişkin bir bireyin ağzında 20 yaş dişlerini saymazsak 28 adet diş bulunur. Bu dişlerin her birinin farklı fonksiyonları bulunur. İnsan hayatı boyunca çeşitli sebeplerden ötürü (diş eti hastalıkları, çürük, travma vb.) diş kayıpları yaşanabilmektedir. Bu eksik dişlerin yarattığı fonksiyon ve estetik problemlerinin önüne geçebilmek için eksik dişlerin yerlerinin doldurulması gerekmektedir. Diş eksikliklerinin giderilmesinde gün geçtikçe yaygınlaşan ve en güncel metod implant tedavisidir. İmplantlar, insan vücudu tarafından kabul edilebilirliği en yüksek materyal olan, kırılma ve korozyon direnci oldukça yüksek olan titanyum alaşımdan yapılmaktadır. Ayrıca kemik hücrelerinin implant yüzeyine daha hızlı tutunmasını sağlamak amacıyla implant yüzeyleri çeşitli işlemlerden geçirilmektedir.

İmplant Tedavi Planlanması

İmplant tedavisi denilince ilk akla gelen cerrahi işlemlerdir. Oysa ki implant tedavi planlaması multidisipliner bir süreçtir. Tedavinin ilk aşaması cerrahi ile başlasa da nihai süreç protez yapımı ile sonlandığı için öncelikle yapılacak protezin türü kararlaştırılmalıdır. İmplant tedavisi uygulanacak hasta ilk muayeneye geldiğinde öncelikle ağız içi muayenesi ve radyolojik incelemesi yapılır. Hastanın şikayetleri ve klinik durumuna uygun protetik tedavi seçenekleri belirlenir. Belirlenen protez seçenekleri için gerekli implant sayısı ve pozisyonları belirlenerek cerrahi işlem planlaması yapılır.

Cerrahi işlem planlamasında, ilk olarak hastanın sistemik durumu değerlendirilir. İmplant cerrahisinin yapılmasını engelleyebileceği düşünülen bir hastalığı varsa ilgili doktora danışılarak yazılı izin istenir. Daha sonra implant yapılması planlanan bölgelerin kemik ve diş eti miktarı ve kalitesi değerlendirilir. Kemik ve diş eti yetersizliği varsa bu dokuların güçlendirilmesi için ek cerrahi işlemler planlanır.

İmplant Cerrahisi

İlgili bölge implant için elverişli duruma geldikten sonra implant cerrahisi gerçekleştirilir. İmplant cerrahisi, yerleştirilecek implant sayısına ve bölgesine göre tek seansta veya birkaç seansta gerçekleştirilir. Cerrahi işlem bölgesel anestezi altında hasta uyanıkken gerçekleştirilir. İşlem sonrası ilk birkaç gün ağrı olabilir. Ayrıca cerrahi işleme bağlı yüz bölgesinde şişlik ve morluk da meydana gelebilir. Cerrahi işlem sonrası enfeksiyon ve ağrı kontrolü için gerekli ilaçlar reçete edilir. Ağrılar ilk bir hafta içinde normale döner. Şişlik ve morluklar da 1-2 hafta içinde normale döner.

Cerrahi sonrası ilk hafta kontrolünden sonra aylık kontrollerle implantların iyileşme süreci takip edilir. Dönem dönem röntgenlerle implant bölgeleri değerlendirilir. Kemik hücrelerinin çoğalarak implant yüzeylerine yapıştığı ve implantla kemik yüzeyi arasında bir kaynaşmanın meydana geldiği bu sürece “osseointegrasyon” denir. Osseointegrasyon süreci yaklaşık olarak 2-4 ay arası sürmektedir. Bu süre yapılan işlemlere ve çene kemiğinin kalitesine göre farklılık arz edebilir.

Protez Yapımı

Başarılı bir osseointegrasyon sürecinden sonra implant üstlerine protez yapımı aşamasına geçilir. İlk olarak ufak bir operasyonla implant üstleri açılır ve implantlara üst yapı parçaları vidalanır. 10 gün kadar diş etlerinin iyileşmesi beklenir. Daha sonra ölçü alımıyla beraber protez yapım aşamaları başlamış olur. Yaklaşık 10 gün içinde protez teslimi yapılabilmektedir.

Tüm ağız diş eksikliği olan bireylerde veya estetik bölgede implant yapılan hastalarda eğer belli kriterler karşılanıyorsa “immediat yükleme” denilen implant üstlerine hemen protez yapılarak fonksiyonların geri kazandırıldığı bir protokol de uygulanabilmektedir. Bu konuda hekiminiz gerekli bilgiyi size verecektir.

Yorum yaz

Yorum yapmak için giriş yapmalısınız.